Wednesday, April 9, 2008

Handphone.. Handphone..

Cara sebutan tajuk: Mengeluh..

Sebuah syarikat telikomunikasi telah mengeluarkan sebuah lagi promosi kepada pelanganya yang tercinta iaitu RM 1 = 1500 sms. Ini adalah sebuah berita yang megembirakan kepada pengguna telefon bimbit dimana mereka hanya membelanjakan RM 1 dan boleh bermesra dengan teman dan rakan taulan di rangkaian yang sama. Promosi ini amat menjimatkan kerana harga biasa untuk ber'sms' dengan member-member adalah 5 sen 1 sms. Apabila didarabkan 1500 ia bersamaan RM 75, maka RM 1 untuk 1500 sms adalah berpatutan. Masa yang diberikan pula adalah selama seminggu, dan dalam masa seminggu inilah pengguna perlu menghabiskan 1500 sms yang ada. Jika tidak mereka akan ditolak RM 3 pada baki kredit mereka. Maka dalam masa seminggu inilah mereka ada masa bersms dengan rakan-rakan dan yang tersayang sampai lebam.
                                                              
Tapi pekara ini ada masalahnya. Nak tau x ape masalahnye? Masa pelangan baru apply promosi ini, mereka rasa sms mereka sudah banyak, jadi mereka boleh bersms dengan sesiapa sahaja sehingga akhir minggu ini. Tapi tanpa menyadari, mereka baru sahaja menggunakan 500 sms sehingga hari terakhir. Baki sms yang perlu mereka habiskan ialah 1000 bilanganya, dan pada hari itulah adalah HARI BER'SMS' SECARA BESAR-BESARAN.  Jika mereka tidak menghabiskan 1000 sms tersebut, mereka akan terima padah yang bersesuaian dengan tindakan mereka.  Maka hari yang ditunggu-tunggukan telah tiba iaitu hari yang terakhir sebelum baki mereka ditolak. Maka para penguna akan menghantar sms yang merapu, meraban dan segale macam jenis me- lagi lah yang sewaktu denganya. Sms ini pula akan sampai kepada rakan-rakan yang yang dekat atau pun yang tidak pernah bersms. Mangsa-mangsa yang telah terima akibat ini adalah seperti Saya dan rakan-rakan lain yang tidak mengambih promosi tersebut. Para pengguna akan mengforwardkan sms yang sama kepada rakan-rakan yang ada dalam phone book mereka.





Saya: Hari ni dalam sejarah.... Saya telah menerima 50+ sms dalam masa setengah jam. ini adalah pekara yang singguh pelik dan amat menyakitkan hati kerana saya perlu menghabiskan bateri handphone saya akibat kemasukan sms yang terlalu banyak. pekara ini juga amat menyakitkan hati bile x bole nak tepon org. Kornag nie C***i la. menyusahkan orng je. klu x ley nak abiskan x yah la apply. bongok la.. Dala org same je yg bagi.. haihhhh...

14 comments:

Miss LaraLady said...

Dapat sms FREE pon leceh..
Apadaa..

amscreamo said...

ish..
tak mensyukuri nikmat...

Unknown said...

Hahahaha... nasib baik aku menggunakan rangkaian telekomunikasi yg lain..

Saya muhammad iqbal said...

lara: masalahnye saya x apply la.. tu yang sakit hati tu bile dapat sms yg same pastu banyak lak tu..

am: nikmat la sangat klu sampai 50+ sms setengah jam..

azizul: ye la tu.. ko bkn ade 2 no ke??

mapieceofart said...

wehh...trase dowh... huhu..
aku antara yg tipah tertipu..
tapi aku btul2 xtau pasal yg kene caj RM 3 tuh.. main apply jer lalu dgn gembira wat bodo...
sampai ari last baru tau, macam nak tetanggal keypad hp aku sms orang... tpakse... demi egoku mempertahankan diri yg dah mmg sah2 tertipu...

ramai lagi senasibku... ramai jugak yg xkesa kene potong RM 3...

Saya muhammad iqbal said...

mapiecofart: tu la jgn la carik nahas..

amer zaman said...

aku pun sangat sakit jiwa.
dengan bergajet
nokia Ngage versi artifak
aku berasa sangat SEKSA.

Saya muhammad iqbal said...

amer: kolah antara mmbr ak yg aku kesiankan.

Anonymous said...

tensaiYon

Ande Sikutawangsa said...

yalah..

aku tak kisah pun pasal HP aku.
sebab...malas aku nak gtaw ko..

Saya muhammad iqbal said...

coffee: da baca..

john:sape srh..

Miss LaraLady said...

Samalah..
I pon x apply..
xtaw pon..
lantak la..
x reply pon sms yg dtg..
Hurm..
Lupakan...

Saya muhammad iqbal said...

lara: itu amat menyiksakan..

ekha-bella said...

adakah carutan itu ditujukan tuk sume yg apply dan x dpt mengabisknnye dlm 1 minggu?

huarrghhh...(dgn nada terasa)

p/s: tertipu sudah si tipah