Wednesday, June 4, 2008

MARI KEMBALI KE ZAMAN PRA SEJARAH


kenapa tajuk demikian??

kita lihat keadaan dunia sekarang.. mungkin skopnya terlalu besar..  ok saya kecil kan.. apakata MALAYSIA.. MALAYSIA merupakan negara dunia yang ke-3 tetapi mempunyai sumber alam yang banyak.. ok la.. saya rasa skop ini terlalu besar.. MINYAK merupakan salah satu sumber yang asli yang banyak di MALAYSIA.. harga barang runcit semuanya ikut harga minyak kerana, orng hantar makanan menggunakan kenderaan...



halnya di sini, harga minyak sebelum 5hb Jun 2008 adalah RM1.980/liter dan selepas tarikh tersebut harga minyak mencecah RM2.70/liter.. ini merupakan kenaikan minyak yang tertinggi di  MALAYSIA sejak 10 tahun yang lepas.. kadar kenaikan yang mendadak ini memaksa pengguna@rakyat MALAYSIA mengisi minyak sebanyak  yang mungkin sblm 5hb ini.. jika harga MINYAK  naik.. maka rakyat MALAYSIA haruslah menangung kos kehidupan yang amat tinggi.. harga makanan dan minuman di kedai akan melambung dan juga berus gigi yang anda pakai tiap2 pagi..

          

halnya belum sudah lagi.. siapa yang membuat keputusan ini?? KERAJAAN.. adakah KERAJAAN yang bersalah?? mungkin.. tapi.. MALAYSIA merupakan pengeksport minyak yang terbaik di dunia.. maka bila MALAYSIA mengeksport minyak dah tentu dapat duit.. kemudian MALAYSIA tidak menggunakan minyak petrolium yg di gali oleh PETRONAS tetapi MALAYSIA membeli minyak luar dan MENGIKUT HARGA PASARAN.. KENAPA?? DAN DIMANA DUIT ITU DISALURKAN?? adakah anda tidak terfikir?? 


RUMUSAN:
1.MALAYSIA - pengeluar minyak terbaik
2.KERAJAAN - beli  minyak luar dan 'KONONYA' lagi murah
3.RAKYAT- mengikut je.. minyak naik = makanan naik..
4.DUIT - mana perginya income yg MALAYSIA dapat menjual minyak kepada negara luar mahupun rakyat tempatan??





nota minyak: bersamalah kita menungang basikal..

9 comments:

AzizulHafiz said...

jalan kaki sudey... hahahaha...

aRmaDa UnGu said...

urmp~
kejam.....

Saya muhammad iqbal said...

azizul: jalan?? ko nk mampos??

armada ungu: mekasih krn singgah.. sudahkan anda terasa kesanya??

Nurul Mardhiah said...

kalau zaman p ramlee boleh pergi kemane mane menggunakan tikar terbang takkan kita tak boleh? kita ade tikar getah, tikar sarawak, dan carpet kalau nak nampak standard.



p/s; ops tumpang menyelah

coffeeHolic said...

aku baru berniat nak jelajah malaysia.





mangkuk hayun.


opss.
MasyaALLAH.

amer zaman said...

nasib baek member aku ader keter kancil kaler hijau..

takyah aku isi minyak..

tumpang dia sudeyy

emyl said...

harge minyak naik
elaun sy naik
tapi saya x suka elaun naik
bb ayah sy bising
kenapa die kne kasi duit elaun byk sgt
padahal. sy x membazir pun
kalau dlu...3 hari..rm20...
seminggu rm 50

sekarang..seminggu rm 70

terima kasih pak lah!

pak lah kalau nk ikut sume harge dunia
tanak subsidi
ape kate kalau pak lah batal kan SEMUA jenis cukai
x payah ade government pon x pe!

Saya muhammad iqbal said...

Nurul: mekasih krn singgah.. ape kate
tikar mengkuang ke??? tikar rotan dan
jua tikar yg dijual di Udani Carpets?? ape macam??


Coffee: naik basikal la.. kt cina ngan jepun bole je??


amer: aik?? ni kene cas lebey skit nie...


emyl: klu xde kerajaan maka darurat la.. tarik subsidi maka makanan naik... maka akan jadilah pemberontakan.. nk jadi macam Indon ke??

maPieCeoFarT said...

kat umah boley arr kut dude...
tapi kat cni... adeihh..!!

**naik basikal pegi outing...?? ke PKNS? Mid...?? uptown??? argh...!!! kurus gua seyh...!