Friday, March 28, 2008

Bikin Cerita

Bayangkan jika hidup anda tanpa orang seperti ini...
Adakah anda merasa hidupan laut di atas meja hidangan?
Atau hanya cukup sekadar hidupan di darat sahaja?



Mereka telah memberikan jamuan yang enak-enak,
kenapa kita tidak membalas budi mereka?
Siapa yang ingin membela nasib mereka?

Saya muhammad iqbal: Dari saya zaman tadika dulu sampai la ke kolej la nie, diorg(nelayan) asik pakai bot tu je. Jala kene baiki sendiri. Sian kat diorang, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Bile diorang nak dapat duit nak bayar yuran anak-anak sekolah? hurmmmm....

p/s:setiap kejadian tuhan pasti ada balasannya.

5 comments:

Miss LaraLady said...

Bikin cerita..
menarik..
teruskan bikin cerita ye!

Unknown said...

pihak 'bersamamu' perlu memainkan peranan sewajarnya!

Saya muhammad iqbal said...

haha..
bole pakai ke diorg tu..
buat org nangis reti la diorg..

ratnakesuma said...

aku punya pendapat sendiri...

jika mereka 'marhaen' tidak turun ke laut dengan bot sopak mereka, kita tak merasa makan ikan segar...

aku lebih percaya dengan hasil bot sopak daripada kapal besar membelah samudera...

ikannya sudah tidak segar...

petroleum sudah mahal...

mereka suntik ikan agar tidak busuk... sebulan sekali baru pulang membawa hasil tangkapan...

ikan sudah rosak...

"marhaen" juga yg berjasa...

ikannya segar2 belaka...

hayati lagu tangisan marhaenais-Hattan n Dia Fadilla...

anda bagaimana?

Saya muhammad iqbal said...

ratnakesuma: ade yg betul tu. kapal besar tak suntik. mereka ada kolam besar kt perut kapal tu. jd ikan2 boleh la berenanag.